İstifa mektubu nasıl yazılır? Örnekler ve ipuçları

Yapılan araştırmalara göre Türkiye’de çalışanların %54’ü ilk bir yıl içinde istifa etmektedir. İş sektörünü ve dolayısıyla ekonomiye de etkileyen bu yüksek oran, pandemi sürecinden sonra hızlanırken, istifa edenlerin bir kısmı sağlık sorunları ya da iş güçlerindeki azalma nedeniyle bu yola başvuruyor. İş değişikliği nedeniyle istifa edenler ayrıca büyük bir oranı oluşturuyor. Daha iyi kariyer olanakları ya da çalıştığı iş yerinin koşullarından memnun olmayanlar istifa ederek kendilerine daha farklı bir kariyer çizgisi çizmeye çalışıyor.

İşinizden ayrılmaya karar vermenizin nedeni ne olursa olsun, şirketinizle veya eski iş arkadaşlarınızla uzun vadeli ilişkiler kurmanıza yardımcı olacak güçlü bir istifa mektubunu nasıl yazacağınızı bilmeniz gerekir. İyi yazılmış bir istifa mektubu, iyi bir CV'ye benzer şekilde, ayrılma nedenlerinizi, verilen fırsatlar için minnettarlığınızı ve geçiş sürecine yardımcı olma niyetinizi kısaca belirtir.

İster kariyer değişikliği ister yeni bir iş arayışında olun, eğer istifa kağıdı nasıl yazılır diyorsanız, bu makale size profesyonel bir mektup yazma adımlarında yol göstererek ayrılışınız sırasında sorunsuz bir geçiş sağlayacak. Aşağıdaki ipuçlarımız ve ihbar mektubu e-posta şablonlarımız, bu basit süreci etkili bir şekilde yönetmenizi ve kariyerinizde ilerlerken olumlu bir izlenim bırakmanıza yardımcı olacak. Peki istifa mektubu nasıl yazılır? Gelin hep birlikte bakalım.

Hemen CV’nizi oluşturun

İstifa Mektubu Nedir?

İstifa mektubu, mevcut işvereninizle çalışmayı sona erdirme niyetinizi resmi olarak ifade eden önemli bir belgedir. Bu belge ayrılışınızın resmi bir kaydı olarak hizmet eder. Sizinle ayrılmayı düşündüğünüz iş yeri arasında bir köprü görevi gören istifa mektubu, yalnızca ayrılma kararınızı bildirmekle kalmaz, aynı zamanda profesyonelliğiniz hakkında kalıcı bir izlenim bırakır.

Şirketiniz, istihdam geçmişinizin doğru bir şekilde belgelenmesi için istifanızın yazılı bir beyanını isteyebilir. Son gününüzden en az iki hafta önce istifa bildiriminde bulunmak profesyonel bir nezakettir. Ancak, acil yer değiştirme gibi nedenlerden dolayı daha kısa bir süre içinde de istifa bildiriminde bulunabilirsiniz. Her işyerinin kendi çalışma politikası vardır ve işe girerken yaptığınız sözleşmede bu bilgiler yer alır. İstifanızın nasıl yapılması gerektiği ile ilgili tüm detayları bu sözleşmede bulabilir ya da insan kaynakları bölümü varsa, size yardımcı olmalarını isteyebilirsiniz.

İstifa Maili Nasıl Yazılır? (Örnek ve Format)

İstifa nasıl yazılır sorusunun yanıtı hazırlanan bu rehberde, istifa için bir mektup yazmadan önce çalıştığınız şirketin politikalarının ve sizin yasal yükümlülüklerinizin neler olduğundan emin olun. İstifa kararını alırken dikkatlice düşünün ve emin olduğunuzda mektbunuzu hazırlayın. Ayrılma nedeninizi belirtmeniz şart olmasa da eğer özel olarak bunu işverene bildirmek istiyorsanız, yazabiliriniz. Ayrıca mektubu yasal olarak belirtilen süre içerisinde teslim edin. Böylece istifa mektubunuzu teslim ettikten sonra, işi bıraktığınız güne kadar kendinize yeni bir iş bulacak ve mevcut iş yerinizdeki işlerinizi tamamlayacak zamanınız olacaktır.

Bir istifa  maili nasıl yazılır diyorsanız, işe uygun ve resmi bir dille yazılarak elden teslim edilmelidir. Çalıştığınız iş yerinde bir insan kaynakları bölümü varsa ona hitaben, yoksa genel müdürlük ya da doğrudan işverene hitaben yazılabilir. Mektubun giriş kısmında kişisel bilgilerinizi, çalıştığınız bölümü ve pozisyonunuzu yazın. Ardından işi bırakma nedeninizi kısa ve net bir biçimde ifade edin. Hukuki olarak haklarınızı korumanız açısından istifa mektubunuza tüm yasal haklarınızın saklı olduğunu eklemeniz iyi olacaktır. En son ise mektubun gönderildiği tarihi yazarak imzalayın.

İstifa maili için şu bilgileri mutlaka girin: 

  • Adınız
  • Adresiniz
  • Telefon numaranız
  • E-posta adresiniz
  • Mektup tarihi
  • Alıcının adı
  • Alıcının adresi
  • Alıcının telefon numarası
  • Alıcının e-posta adresi
  • Selamlama
  • İstifa niyetiniz ve diğer açıklamalar
  • İmza

Aşağıdaki örnek istifa mesajının nasıl olması gerektiğini göstermektedir. Bu formata uyarak  siz de istifa mailinizi kolaylıkla yazabilirsiniz. İstifa nasıl yazılır örnek:

"Sayın (İşe Alma Yöneticisinin adı),

Size (Şirket adı)'ndaki (İş unvanı) pozisyonundan istifa ettiğimi bildirmek için yazıyorum. Sözleşmemde kararlaştırılan ihbar süresine uygun olarak son günüm (GG/AA/YYYY) olacaktır.

Size ve ekibinize çalıştığım süre boyunca sunduğunuz tüm fırsatlar için teşekkür etmek isterim. Sizlerle birlikte çalışmaktan büyük keyif aldım. Ancak, kariyer hedeflerimde yapmayı düşündüğüm değişiklik nedeniyle yoluma daha farklı devam etmeye karar verdim.

Saygılarımla,

İsim Soyisim’’

İstifa E-postası İçin Örnek

"Sayın (Amirin Adı),

(Şirket Adı)'ndaki (İş Unvanı) görevimden resmi olarak istifa etmek için yazıyorum. Son çalışma günüm, sözleşmemde belirtilen ihbar süresine göre (Son Çalışma Günü, GG/AA/YYYY) olacaktır.

(Şirket Adı)'nda geçirdiğim süre boyunca edindiğim deneyimler için minnettarlığımı ifade etmek istiyorum. Sizinle ve ekibinizle çalışmak bir zevkti. Ancak, kariyer hedeflerimle uyumlu daha farklı bir yola adım atacağım.

Sorumluluklarımı devrederken bunun sorunsuz bir şekilde geçişini sağlamak için yardımcı olmaya hazırım. Lütfen bu dönemde yerime geçecek kişiyi eğitmek ya da gerekli süreçleri veya projeleri belgelemek gibi konularda nasıl yardımcı olabileceğimi bana bildirin. Ekibin ve şirketin kesintiye uğramadan yoluna devam edebilmesi için üzerime düşeni yapacağım.

Anlayışınız için teşekkür eder, kalan görevlerimi tamamlamayı ve kolay bir geçiş sağlamayı dört gözle beklerim.

Saygılarımla,’’

İhbar Süresi İle İlgili İstifa Dilekçesi Nasıl Yazılır?

İstifa dilekçesi nasıl yazılır? İhbar süresinden bahseden bir istifa mektubu yazarken profesyonel, özlü ve saygılı olmak önemlidir. Aşağıda, ihbar süresini içeren etkili bir istifa mektubu hazırlamak için adım adım bir kılavuz yer almaktadır:

1. Başlık

Bilgilerinizi ve tarihi ekleyin, ardından alıcının bilgilerini ekleyin.

  • [Adınız]
  • [Adresiniz]
  • [Şehir, Eyalet, Posta Kodu]
  • [E-posta Adresi]
  • [Telefon Numarası]
  • [Tarih]
  • [Yöneticinin Adı]
  • [Şirket Adı]
  • [Şirket Adresi]
  • [Şehir, Eyalet, Posta Kodu]

2. Selamlama

Resmi bir selamlama ile başlayın.

Sayın [Müdürün Adı],

3. Açılış Beyanı

İstifa etme niyetinizi açıkça belirtin.

Şirket Adı]'ndaki [İş Unvanınız] pozisyonumdan [Son Çalışma Günü]'nden itibaren geçerli olmak üzere resmi olarak istifa etmek için yazıyorum.

4. Bildirim Süresinden Bahsedin

Sözleşmenize veya anlaşmanıza göre sağladığınız bildirim süresini belirtin.

İş sözleşmem uyarınca, [ihbar süresi, örneğin iki hafta] ihbarda bulunuyorum. Sorunsuz bir geçiş sağlamak için son çalışma günüm [tarih] olacaktır.

5. Teşekkür edin

Şirkette çalışma fırsatı için minnettarlığınızı ifade edin.

Görev sürem boyunca aldığım destek ve sağladığınız fırsatlar için size ve ekibinize içtenlikle teşekkür etmek istiyorum. İstenirse belirli projelere veya başarılara] katkıda bulunmak bir ayrıcalıktı ve burada edindiğim deneyim için minnettarım.

6. Yardım Teklifi

Geçiş döneminde yardım teklif edin.

Bu bildirim süresi boyunca, sorumluluklarımın sorunsuz bir şekilde devredilmesini sağlamaya kararlıyım. Geçiş sürecine yardımcı olmak için yapabileceğim özel bir yardım varsa lütfen bana bildirin.

7. Kapanış Beyanı

Saygıyla sonuçlandırın.

Şirket Adı]'nın bir parçası olma fırsatı verdiğiniz için bir kez daha teşekkür ederim. Size ve ekibinize gelecekte de başarılarınızın devamını dilerim.

Saygılarımla,

İstifa Bildirim Süresi Ne Kadardır?

Ülkemizde bir iş yerinden kendi isteğinizle ayrılmadan önce istifa edeceğinizi bildirmeniz gerekir. İş yerinin sizin yerinize yeni bir çalışan bulana kadar belli bir süreye ihtiyacı olacaktır. Bu nedenle çoğu sözleşmede işten ayrılmadan ne kadar önce bildirmeniz gerektiği yazılıdır. Ama bu süreye netlik getirilmediği durumlarda her iki tarafın da haklarını korumak adına Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın kuralları uygulanabilir.

İstifa bildirim süresi çalışma sürenize göre değişkenlik gösterebilir. Buna göre eğer hizmet süreniz 6 aydan kısa ise 2 hafta önce, 6 ay ile 1,5 yıl arasındaysa 4 hafta önce, 1,5 yıl ile 3 yıl arasındaysa 6 hafta önce ve 3 yıldan fazlaysa 8 hafta önceden çalıştığınız kuruma istifa dilekçenizi sunmanız gerekir.

İstifa Bildirim Süresine Uyulmazsa Ne Olur?

İstifa nasıl verilir sorusunun en önemli kısımlarından biri de ihbar süresidir. Ülkemizde, iş kanunun belirttiği ve yukarıda açıkladığımız süreler içinde istifa bildirim süresine uyulmadığı takdirde işveren ihbar tazminatına hak kazanmaktadır. Bu nedenle çalışan kişi, istifa bildirimini yaptıktan sonra, işten ayrıldığı güne kadar çalışmaya devam etmelidir. İş sözleşmesinin bir istifa bildirimi yapılmadan feshedilmesi nedeniyle yüksek oranlarda tazminat ödemeniz söz konusu olabilir.

İstifa Dilekçesi Kime Verilir ve Nasıl Sunulur?

Türkiye'de istifa mektubu genellikle amirinize veya müdürünüze hitaben yazılır ve şirketinizin insan kaynakları (İK) departmanına da gönderilir. Süreç, şirketin iç politikalarına bağlı olarak biraz değişiklik gösterebilir. Mektup genellikle bölüm müdürünüze veya bölüm başkanınıza hitaben yazılır, çünkü işinizi denetlemekten doğrudan onlar sorumludur. Mektubun bir kopyası da sürecin iş kanunlarına uygun olarak belgelendirilmesini sağlamak için İK ile paylaşılır.

İstifa mektubunuzu sunmanın birkaç yolu vardır. İmzalı ve basılı bir kopya genellikle en yaygın yöntemdir. Basılı mektubunuzu elden paylaşabilir, yöneticiye ya da İnsan Kaynaklarına şahsen teslim edebilirsiniz. Diğer bir yöntem de E-posta yoluyla mektubunuzu göndermektir. Birçok modern işyerinde bu uygulama kullanılmaktadır. İstifa mektubunu PDF veya Word belgesi olarak E-postanıza ekleyin ve postanın ana gövdesine kısa bir açıklama cümlesi yazın. Mektubunuza tarih ve imza eklediğiniziden emin olun.

Büyük bir şirkette çalışıyorsanız mektubunuzu doğrudan İnsan Kaynakları bölümüne de sunabilirsiniz. Büyük şirketler İK aracılığıyla bu konuda elektronik bir form oluşturmuş olabilir. Bu formu doldurarak ve gereken adımları izleyerek istifanızı sunabilirsiniz.

Hangi Durumlarda İstifa Mektubu Yazılmalıdır?

İş sözleşmesini feshetmek için bazı geçerli nedenler olabilir. İstifa mektubu, hem çalışan hem de işveren açısından yasal ve profesyonel bir belgedir. İstifa mektubu yazılması gereken başlıca durumlar şunlardır:

1. Kendi İsteğiyle İşten Ayrılma

  • Çalışanın, herhangi bir baskı olmaksızın ve tamamen kendi isteğiyle iş akdini sona erdirmek istemesi durumunda istifa mektubu yazılır.
  • Bu durum, genellikle başka bir iş fırsatı, kariyer değişikliği, eğitim veya kişisel nedenlerden kaynaklanır.

2. Çalışma Koşullarının Değişmesi

  • Eğer işveren, iş sözleşmesinde belirtilen koşulları çalışanla uzlaşmadan değiştirirse, çalışan işten ayrılmak için istifa mektubu yazabilir. Örneğin çalışma saatlerinin uzatılması, ücretin düşürülmesi ya da iş yerinin uzak bir konuma taşınması gibi.

3. Haklı Nedenlerle İş Akdinin Feshi

Türk İş Kanunu’nun 24. maddesine göre, çalışanlar belirli haklı nedenlerle iş akdini feshedebilir ve bu durumu bir istifa mektubu ile bildirir:

  • Ücretin Ödenmemesi: Maaşın zamanında ödenmemesi veya eksik ödenmesi.
  • Sağlık Nedenleri: İş yerindeki koşulların çalışanın sağlığına zarar vermesi.
  • Ahlak ve İyi Niyet Kurallarına Aykırılık: İş yerinde mobbing, hakaret, taciz veya kötü muamele gibi durumlar.
  • Kanuna Aykırı Durumlar: İş yerinde yasal olmayan uygulamaların tespit edilmesi.

4. Deneme Süresi İçinde Ayrılma

  • Çalışan, iş sözleşmesinde belirtilen deneme süresi içinde herhangi bir neden göstermeden işten ayrılabilir. Bu durumda da istifa mektubu yazılması gereklidir.

5. Emeklilik Nedeniyle İşten Ayrılma

  • Çalışan, emeklilik hakkını elde ettiğinde işten ayrılmak için istifa mektubu yazar. Bu mektup, emeklilik dilekçesi ile birlikte ilgili kurumlara sunulur.

6. Eğitim veya Kişisel Nedenlerle İşten Ayrılma

  • Kişisel gelişim, yurtdışında eğitim veya ailevi sorumluluklar gibi nedenlerle çalışan işten ayrılmayı tercih edebilir.

İstifa Mektubuna Neler Dahil Edilmez?

İstifa mektubu yazarken, profesyonel ve kibar bir üslubu korumak önemlidir. İşte mektubunuzu hazırlarken kaçınmanız gereken noktalar:

  1. İşveren veya Ekip Hakkında Olumsuz Yorumlar: Yöneticinizi, iş arkadaşlarınızı veya şirketi eleştirmekten kaçının. İstifa mektubu şikayetlerin dile getirileceği bir yer değildir.
  2. Neden Ayrıldığınız Hakkında Aşırı Detay: Kariyer gelişimi veya kişisel nedenlerle yolunuza devam edeceğinizi belirtmenizde bir sakınca olmasa da, kararınızla ilgili aşırı paylaşım yapmaktan veya gereksiz ayrıntılar vermekten kaçının.
  3. Duygusal Dil Kullanımı veya Şikayet: Profesyonel ve sakin kalın. Hayal kırıklıklarını dışa vurmaktan, öfke veya kızgınlık ifade etmekten kaçının.
  4. Tutamayacağınız Sözler: Uygunluğunuzdan emin değilseniz, geçişlerde süresiz olarak yardımcı olmak gibi sözler vermeyin.
  5. Yasal veya Sözleşmesel Sorunlar: İstifa mektubunuzu yasal ihtilafları gündeme getirmek veya sözleşmeden doğan anlaşmazlıkları tartışmak için kullanmayın. Bunları İK veya hukuk müşaviri ile ayrıca ele alın.

Hemen CV’nizi oluşturun

Sıkça Sorulan Sorular

1. Nasıl istifa edilir?

İstifa etmeyi düşünen bir çalışan, öncelikle bu kararından emin olmalı ve ardından insan kaynakları bölümü ya da işvereni ile bu kararını paylaşmalıdır. Her şirketin çalışma politikası farklılık göstereceği için, işe başlarken yapılan sözleşmedeki kurallara göre hareket etmek en iyisidir. Böylece hem sözleşmeyi çiğnememiş hem de yasal haklarınızı korumuş olursunuz. İstifa kararınızı öncelikle sözlü olarak ilettikten sonra bir istifa mektubu yazmalı ve sunmalısınız. Ardından ihbar süresinin bitimine kadar işyerinde çalışmaya devam etmeli ve bitirmeniz gereken projeleri tamamlamalı, yerinize gelen çalışanı eğitmelisiniz. İhbar süresnin başlangıcı ile işten ayrılma tarihiniz arasında bu görevleri tamamlamış olmanız size olumlu referans sunulmasına da yardımcı olacaktır.

Istifa etmeye karar verdikten sonra yeni pozisyonunuz için sade bir CV oluşturmak isterseniz, blogumuzdaki bu yazıyı okumanızı öneriyoruz.

2. İstifa mektubu yazmadan istifa edebilir miyim?

Bazı iş yerlerinde sözlü istifa geçerlidir. Fakat hangi meslekte ve sektörde olursanız olun, istifa ederken bir mektup yazmanız hem sonraki pozisyonunuz için size pozitif bir referans olacak hem de yasal haklarınızın kayıt altına alınmasını sağlayacaktır. Örneğin, çalışma kanununa göre size verilen yasal sürenin sonunda istifa ettiğinizi bu mektup sayesinde ifade etmiş olacaksınız.

3.İstifada iki ay süresi nedir?

Eğer bir işe girdikten sonraki iki ay içerisinde istifa etmeye karar verirseniz, herhangi bir ihbar süresine tabi kalmadan istifa edebilirsiniz. İlk iki ay deneme süresi olduğu için, çalışan kişi dilekçesini vererek hemen işten ayrılabilir. Fakat iki aydan uzun çalışıyorsanız geçen her yıl için ihbar süresi de değişecektir. Bununla ilgili net bilgiyi iş sözleşmenizde bulabilirsiniz.

4. İstifa etmek için yasada kabul edilen haklı sebepler nelerdir?

Sağlık sorunları, genel ahlaka uymayan davranışlara maruz kalmak ve zorlayıcı nedenler olmak üzere yasada üç başlık altında incelenen haklı istifa sebepleri bulunmaktadır. Haklı sebeplerle istifa eden birisi için kıdem tazminatı ödenir ve ihbar süresi geçersizdir.

5. İstifa edersem işverenim bana sonraki işim için referans olur mu?

Türkiye’deki iş kanununa göre istifa eden bir çalışan, işvereninin kendisine referans olmasını talep edebilir. Fakat bu durum çalışan ile işveren arasındaki bağla da yakından ilgilidir. Eğer sorunsuz bir biçimde işten ayrılıyorsanız işvereniniz size referans olmayı kabul edebilir.

6. E-posta ile istifa edebilir miyim?

Eğer doğrudan iş yerinde çalışmıyorsanız, uzaktan çalışıyorsanız istifa mektubunuzu e-posta ile göndermenizde bir sakınca yoktur. İstifa maili örneği arıyorsanız, yapmanız gereken çok basit. E-postanızın alıcı kısmına işvereninizin ya da insan kaynakları bölümünün adresini girdikten sonra, konu kısmını doldurmak ve ana bölüme mektubunuzu yazdıktan sonra istifa maili olarak göndermek.

7. İstifa mektubumu el yazısı ile yazabilir miyim?

El yazısı ile de istifa mektubu yazabilir ve iş yerinize sunabilirsiniz. Fakat kolay okunması ve daha düzgün görünmesi açısından bilgisayarınızda hazırlamanız yerinde olur. Ayrıca böyle bir dokümanı e-postanıza eklemek de daha kolay olacaktır.

8. İstifa etmeden önce nelere dikkat etmelisiniz? 

Bir işten istifa etmek, kariyeriniz, mali durumunuz ve kişisel yaşamınız üzerinde geniş kapsamlı etkileri olabilecek önemli bir karardır. Bu adımı atmadan önce aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurun:

  1. İstifa Etme Nedenleriniz: İş tatminsizliği, büyüme eksikliği veya kötü çalışma koşulları  nedeniyle mi işten ayrılıyorsunuz? Endişeleriniz yöneticiniz veya İK ile konuşarak giderilebilir mi? Dış faktörler (örneğin aile, taşınma) kararınızı etkiliyor mu?
  2. Finansal İstikrarınız: Başka bir iş bulamazsanız masraflarınızı karşılayacak kadar birikiminiz var mı? Şu anda istifa etmenizin sosyal yardım veya ikramiye kaybı gibi mali sonuçlarının farkında mısınız?
  3. Alternatif Seçenekler: Mevcut kurumunuzda ilerleme veya değişim için dahili fırsatları araştırdınız mı? Zam, terfi veya çalışma koşullarının iyileştirilmesi için pazarlık yapabileceğiniz bir alan var mı?
  4. Kariyer Hedefleriniz: İstifa etmek uzun vadeli kariyer hedeflerinizle nasıl örtüşüyor? Şimdi ayrılmak mesleki itibarınızı veya gelecekteki iş beklentilerinizi etkileyecek mi?
  5. İş Piyasası: Sektörünüzde veya alanınızda uygun fırsatlar var mı? Başka bir iş teklifi aldınız mı veya iş aramaya hazır mısınız?
  6. İhbar Süresi ve Çıkış Stratejisi: Şirketinizin istifa ve ihbar sürelerine ilişkin politikalarını biliyor musunuz? Devam eden projeleri tamamlamak ve stajyerleri eğitmek de dahil olmak üzere sorunsuz bir geçiş için plan yaptınız mı?
  7. İlişkiler ve Ağ Oluşturma: İstifanızın profesyonel ilişkileriniz ve ağınız üzerindeki etkisini düşündünüz mü?
  8. Zamanlama: Şirketin mali durumu veya kişisel koşullarınız gibi faktörleri göz önünde bulundurarak istifa etmek için doğru zaman mı? Beklemeniz gereken kilometre taşları (örneğin, ikramiye ödemeleri, hisse senedi opsiyonlarının hak edişi) var mı?
  9. Yasal ve Sözleşmesel Yükümlülükler: Bir sonraki adımlarınızı etkileyebilecek rekabet etmeme hükümleri, gizlilik anlaşmaları veya diğer yasal kısıtlamalardan haberdar mısınız? İstifaya bağlı yükümlülükler veya cezalar için iş sözleşmenizi gözden geçirdiniz mi?

İlgili makaleler

112,872'den fazla kullanıcı CV'lerini oluşturdu bile

CV maker ile 15 dakika içerisinde hızlı ve kolay biçimde göze çarpan ve profesyonel bir CV oluşturabilirsiniz.

CV'nizi oluşturun

İşe alınma ihtimaliniz %65 artacak